PC-School PC-School
VTEM skitter

VTEM skitter

VTEM skitter

Itt

mindenki jól érzi magát!

VTEM skitter

Játszva

mindent megtanítunk!

VTEM skitter

Igazodunk

az igényekhez!

VTEM skitter

Nyíregyháza

központjában megtalálnak!

 
Tanfolyamaink

Lakosság és céges csoportok számára az ECDL képzés mellett kínálunk grafikai, kiadványszerkesztő és webdesign képzéseket is!

Bővebben!


INGYEN KÉPZÉSEK

TÁMOGATOTT,
ingyenes képzések.

Kezdő és haladó képzésen a digitális eszközök használatát oktatjuk!

Bővebben!


Szolgáltatás

Nem csak tanítjuk,csináljuk is! Weblapok, webáruházak készítését, szórólapok, plakátok, könyvek nyomdai előkészítését!

Bővebben!

Python nyelvi alapok, vezérlési szerkezetek

1. feladat: Összefűzés (2 pont)

Írj Python szkriptet, amely beolvas a standard bemenetről két szöveget és rendre összefűzi azokat! Az összefűzés eredményeképpen kapott szöveget írasd ki a konzolra!

Példa:

Az egyik szoveg: kecske
A masik szoveg: sajt

A ket szoveg osszefuzve: kecskesajt

2. feladat: Áremelés (3 pont)

Dávid, a kereskedő számítógép alkatrészeket ad el. Mivel mostanság megnőtt a vásárlói igény az alkatrészekre, ezért Dávid úgy dönt, hogy felemeli az árait.

Írj Python szkriptet, amely beolvassa a standard bemenetről egy adott alkatrész jelenlegi árát (egész szám), valamint az áremelés mértékét százalékban (valós szám)! Írasd ki a konzolra, hogy mennyi lesz az alkatrész ára, miután azt az adott százalékkal megnöveljük! A végeredményt egész számmá alakítva írasd ki!

Példa:

Az alkatresz jelenlegi ara: 17500
Aremeles (szazalekban): 8.7

Az alkatresz uj ara: 19022

3. feladat: Laci (2 pont)

A gimnazista Laci informatikaórán odafigyelés helyett mémeket nézegetett, ezért az informatikatanártól azt a régimódi büntetést kapta, hogy le kell írnia a nevét 100-szor. Írj Python szkriptet, amely kiírja a konzolra a Laci szöveget 100 alkalommal! Az egyes kiíratások után szerepeljen sortörés is!

Megjegyzés: A feladat akár egyetlen print() utasítással is megoldható.

4. feladat: Négyzetgyök (3 pont)

Írj Python szkriptet, amely beolvas a standard bemenetről egy egész számot, és kiírja annak a négyzetgyökét! Amennyiben a beolvasott szám negatív, akkor a Negativ szambol nem vonunk negyzetgyokot! szöveget írasd ki!

Tipp:  értéke megegyezik  értékével.

Példa:

Adj meg egy szamot: 2
A beirt szam negyzetgyoke: 1.4142135623730951
Adj meg egy szamot: -1
Negativ szambol nem vonunk negyzetgyokot!

5. feladat: Páros számok összege (3 pont)

Írj Python szkriptet, amely beolvas a standard bemenetről két egész számot: rendre egy zárt intervallum alsó és felső végpontját! A program írja ki a konzolra az intervallumban található páros számok összegét! A beolvasott alsó és felső végpontok még részei az intervallumnak. Hibakezeléssel nem kell foglalkoznod.

Példa:

Az intervallum also vegpontja: 42
Az intervallum felso vegpontja: 100

A(z) [42; 100] intervallumba eso paros szamok osszege: 2130

6. feladat: Szóbeli vizsga (3 pont)

A kedvenc tantárgyunkból a szóbeli vizsga a következőképpen zajlik: egyszerre bemegy valamennyi hallgató egy terembe, és sorban helyet foglalnak a teremben lévő, 1-től kezdődően sorszámozott székeken. A teremben pontosan annyi szék van, mint ahány hallgató vizsgázik. Az oktató a vizsgán kiválaszt egy adott sorszámú széken ülő hallgatót, feltesz neki egy kérdést, majd ezután az 1-gyel nagyobb sorszámú széken ülő hallgatótól kérdez. A legutolsó széken ülő hallgató után az első széken ülő hallgatóval folytatódik a sor. Az oktató utolsó kérdése mindig egy egyszerűbb "bónusz kérdés".

Írj Python szkriptet, amely beolvas 3 egész számot: rendre a vizsgázó hallgatók számát, az oktató által feltett kérdések számát és azon hallgató székének sorszámát, aki az első kérdést kapja! A szkript írja ki a konzolra, hogy hányas széken ülő hallgató fogja kapni az utolsó, "bónusz" kérdést! Hibakezeléssel nem kell foglalkoznod, feltesszük, hogy az input minden esetben helyes.

Példa:

Vizsgazok szama: 5
Feltett kerdesek szama: 8
Az elso kerdest kapo hallgato szekszama: 2

A(z) 4. szeken ulo hallgato kapja a bonusz kerdest.
Vizsgazok szama: 10
Feltett kerdesek szama: 22
Az elso kerdest kapo hallgato szekszama: 5

A(z) 6. szeken ulo hallgato kapja a bonusz kerdest.

7. feladat: Príma nyereményjáték (5 pont)

Jónás, a csokigyáros úgy döntött, hogy nyereményjátékot hirdet: néhány legyártott csokoládéba egy aranyszelvényt helyez, és a szelvények szerencsés megtalálói egy különleges látogatást tehetnek a csokigyárban. Minden csokihoz tartozik egy gyártási sorszám, és Jónás azokba a csokikba tesz aranyszelvényt, amelyek gyártási sorszáma prímszám.

Írj Python szkriptet, amely beolvassa a konzolról egy csoki gyártási sorszámát (egész szám)! Ha a beolvasott szám prímszám, akkor írasd ki a Gratulalok, nyertel!, ellenkező esetben pedig a Sajnos nem nyert! szöveget a konzolra!

Emlékeztető: Egy számot akkor nevezünk prímszámnak, ha csak 1-gyel és önmagával osztható.

Példa:

Add meg a csoki gyartasi sorszamat: 47
Gratulalok, nyertel!
Add meg a csoki gyartasi sorszamat: 49
Sajnos nem nyert!

8. feladat: Gyakorlati jegy (3 pont)

A Szkriptnyelvek gyakorlat osztályozása a következő ponthatárok alapján történik:

Ponthatárok Érdemjegy
89 - 100 pont Jeles (5)
76 - 88 pont Jó (4)
63 - 75 pont Közepes (3)
50 - 62 pont Elégséges (2)
0 - 49 pont Elégtelen (1)

Írj Python szkriptet, amely beolvassa egy hallgató gyakorlaton elért pontszámát (egész szám), és kiírja a pontszámnak megfelelő érdemjegyet! Amennyiben a pontszám 0-nál kisebb vagy 100-nál nagyobb, írasd ki az Ervenytelen ertek! hibaüzenetet a konzolra! (Eltekintünk a gyakorlaton szerezhető plusz pontoktól.)

Példa:

A pontszamod: 89
Az erdemjegyed: Jeles (5).
A pontszamod: -1
Ervenytelen ertek!

9. feladat: Szorzótábla (3 pont)

Írj Python szkriptet, amely kiírja a konzolra a szorzótáblát 1-től 10-ig, ciklusok használatával!

Példa:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 
2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 
3 6 9 12 15 18 21 24 27 30 
4 8 12 16 20 24 28 32 36 40 
5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 
6 12 18 24 30 36 42 48 54 60 
7 14 21 28 35 42 49 56 63 70 
8 16 24 32 40 48 56 64 72 80 
9 18 27 36 45 54 63 72 81 90 
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 

10. feladat: Piramis (5 pont)

Noémi, a Flying Duck Travels légitársaság utaskísérője munkájából kifolyólag sokat utazik a világban. Egyik kedvenc látnivalója az egyiptomi piramisok.

Írj Python szkriptet, amely beolvas egy magasság értéket (egész szám), majd kirajzol a konzolra egy ilyen magas piramist * (csillag) karakterekből, a példában látható formátumban! Hibakezeléssel nem kell foglalkoznod.

Példa:

Add meg, hogy milyen magas legyen a piramis: 5

    *
   ***
  *****
 *******
*********

11. feladat: Számológép (5 pont)

Pomeló Zoltán egy zöldségesboltot üzemeltet. Ahhoz, hogy az árakat könnyebben tudja számolni, szüksége van egy számológépre. Írj Pythonban egy egyszerű számológépet, amely a négy alapműveletet (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) tudja értelmezni!

  • Olvass be a standard bemenetről két valós számot és egy műveleti jelet (string)!
  • Ha a műveleti jel helyes (tehát a +-*/ szimbólumok valamelyike), akkor végezd el a műveletet és írasd ki az eredményt a konzolra!
  • A felsorolt 4 jeltől eltérő műveleti jel esetén írasd ki a Hibas muveleti jel! üzenetet a konzolra!
  • Kezeld le a nullával való osztás esetét is: ha nullával szeretnénk osztani, akkor írasd ki a konzolra az Ejnye, nullaval nem osztunk! hibaüzenetet!
Figyelem! A Python a valós számokat nem pontosan ábrázolja, ezért a rajtuk végzett aritmetikai műveletek "különös" eredményeket produkálhatnak (pl. 0.1 + 0.2 eredménye 0.30000000000000004). Ennek kiküszöböléséhez kerekítsük 2 tizedesjegyre a kiszámolt eredményt: round(szám, 2) !

Példa:

Elso szam: 3.8
Masodik szam: 4.2
Muvelet: *

Az eredmeny: 15.96
Elso szam: 5.0
Masodik szam: 0.0
Muvelet: /

Ejnye, nullaval nem osztunk!

12. feladat: Ösztöndíj (4 pont)

Egy kisváros ösztöndíjat hirdet azoknak az egyetemi hallgatóknak, akiknek a tanulmányi átlaguk legalább négyes. Írj Python szkriptet, amely először beolvassa, hogy hány jegyet kapott az adott egyetemi hallgató a félévben (egész szám), majd ezt követően beolvas ennyi darab érdemjegyet (egész számok)! A szkript számítsa ki a jegyek átlagát, és döntse el, hogy a hallgató jogosult-e az ösztöndíjra vagy sem (tehát legalább 4.0 az átlaga vagy sem)!

Emlékeztető: Az átlagot a jegyek összegének és darabszámának hányadosaként kapjuk meg.

Példa:

Hallgato jegyeinek szama: 5
A jegyek:
3
5
5
4
5

A jegyek atlaga: 4.4
A hallgato osztondijra jogosult!
Hallgato jegyeinek szama: 3
A jegyek:
3
1
5

A jegyek atlaga: 3.0
A hallgato nem jogosult osztondijra!

13. feladat: Heti profit (3 pont)

A csokigyáros Jónás nyereményjátéka nagy sikert aratott a vásárlók körében. A statisztikák alapján a csokigyár mindennap kétszer annyi csokit ad el, mint az előző napon. Jónás ki szeretné számolni, hogy egy héten várhatóan mennyi csokit fog eladni.

Írj Python szkriptet, amely beolvassa a hétfőn eladott csokik számát (egész szám), majd kiszámítja, hogy 7 nap alatt összesen mennyi csokit fog eladni Jónás, ha mindennap kétszer annyi csokit ad el, mint az előző napon! (Tehát pl. ha hétfőn 500 csokit ad el, akkor kedden 1000-et, szerdán 2000-et stb., ezeket az értékeket kell összeadogatni.)

Példa:

A hetfon eladott csokik szama: 500
A heten varhatoan 63500 csokit adunk el.
A hetfon eladott csokik szama: 2345
A heten varhatoan 297815 csokit adunk el.

14. feladat: Időkülönbség (5 pont)

Zhang miniszter az idő megszállottja: minden napjának időbeosztását előre megtervezi a lehető legnagyobb precizitással. Sajnos Zhang nem jó fejszámolásban, így sokszor bajban van, amikor egy megbeszélésének az időtartamát kell kiszámolni a megbeszélés kezdetének és végének az időpontja alapján.

Írj Python szkriptet, amely kiszámítja egy nap két időpontja közötti időkülönbséget! Olvasd be a két időpontot (óra és perc, mindketten egész számok) a példában látható formátumban, majd írasd ki a köztük lévő időkülönbséget (óra és perc)! Előfordulhat, hogy az első időpont a későbbi (lásd: második példa)! Egyéb hibakezeléssel nem kell foglalkoznod.

A feladat megoldása során ne használj semmilyen beépített vagy külső Python csomagot!

Példa:

Elso idopont (ora): 8
Elso idopont (perc): 15
Masodik idopont (ora): 16
Masodik idopont (perc): 0

A ket idopont kozott 7 ora es 45 perc telt el.
Elso idopont (ora): 10
Elso idopont (perc): 30
Masodik idopont (ora): 8
Masodik idopont (perc): 30

A ket idopont kozott 2 ora es 0 perc telt el.

15. feladat: Menekülés (5 pont)

Józsi a koronavírus-járvány miatti kijárási korlátozások idején egy házibuliban vesz részt. Sajnos ezt a rendőrök is megtudták, és rajtaütöttek az önfeledten bulizókon, ezért a házibuli résztvevői pánikolva próbálnak elmenekülni a rend éber őrei elől.

Írj Python szkriptet, amely beolvas két egész számot: rendre a házibuliban résztvevők számát és a rendőrök számát! A rendőrök úgy kapják el a bulizókat, hogy az első rendőr elkap 1 bulizót, majd minden további rendőr 1-gyel többet kap el, mint az előző (tehát az első rendőr 1, a második rendőr 2, a harmadik rendőr 3 bulizót kap el és így tovább).

  • Ha senkit nem kaptak el a rendőrök, akkor írasd ki a Minden bulizo megmenekult! szöveget a konzolra!
  • Ha mindenkit elkaptak a rendőrök, akkor az Ajaj, mindenkit elkaptak! szöveget írasd ki!
  • Minden egyéb esetben a következő szöveget jelenítsd meg a konzolon: {elkapottak szama} bulizot elkaptak, {elmenekultek szama} pedig elmenekult. (a kapcsos zárójelek helyére értelemszerűen a megfelelő értékek legyenek behelyettesítve)!

Példa:

A hazibuliban resztvevok szama: 8
A rendorok szama: 3

6 bulizot elkaptak, 2 pedig elmenekult.
A hazibuliban resztvevok szama: 20
A rendorok szama: 6

Ajaj, mindenkit elkaptak!
A hazibuliban resztvevok szama: 10
A rendorok szama: 0

Minden bulizo megmenekult!

16. feladat: Gondoltam egy számra (6 pont)

Készíts egy egyszerű számkitalálós játékot Python nyelven! A gép "gondol" egy számra 1 és 1000 között (az 1 és az 1000 is még beletartozik a lehetséges számok intervallumába), és a felhasználó ezt a számot próbálja meg minél kevesebb próbálkozással kitalálni. A felhasználónak a játék elején 20 élete (próbálkozása) van.

  • Hozz létre egy változót a felhasználó életeinek számára! Ennek értéke kezdetben legyen 20!
  • Hozz létre egy változót a gondolt számnak! Ez lehet fix szám vagy véletlenszerűen generált érték.
  • A játék során minden körben olvasd be a felhasználó aktuális tippjét a konzolról (egész szám)!
  • Ha a felhasználó nem találja el a gondolt számot, akkor írasd ki, hogy a gondolt szám kisebb-e vagy nagyobb-e a felhasználó tippjénél! Csökkentsd a felhasználó életeinek számát 1-gyel!
  • Ha a felhasználó eltalálja a gondolt számot, akkor a játéknak vége, és a felhasználó nyert. Ebben az esetben írasd ki a Gratulalok, nyertel! szöveget, a gondolt számot és a megmaradt életek számát!
  • Ha elfogynak a felhasználó életei, akkor a játéknak vége, és a felhasználó veszít. Ebben az esetben írasd ki a Sajnos nem nyertel! szöveget és a gondolt számot!

Példa:

Gondoltam egy szamra 1 es 1000 kozott, talald ki, hogy melyikre! Eletek szama: 20
Tipp: 500
Kisebb
Tipp: 250
Nagyobb
Tipp: 350
Nagyobb
Tipp: 400
Nagyobb
Tipp: 450
Kisebb
Tipp: 420
--------------------------------
Gratulalok, nyertel!
A gondolt szam valoban 420 volt.
Megmaradt eletek: 15

Nézd meg a naptárban mikor lesz legközelebb ECDL vizsga nálunk!Kattints ide!

Az ECDL... tudj meg többet!

Mi is az az ECDL?

Európai Számítógép-használói Jogosítvány - European Computer Driving Licence

Az ECDL az Európai Unió által támogatott, egységes európai számítógép-használói bizonyítvány, amely nem elsősorban az informatikai, hanem a felhasználói ismereteket, az informatikai írástudás meglétét hivatott igazolni. Az ECDL finn ötlet alapján 1996. óta létezik. Az ECDL gyártófüggetlen, minőségbiztosított, decentralizált módon megszerezhető és világszerte kellőképpen elterjedt, ezáltal az egyetlen, amely minden szempontból megfelel az EU e-Europe akcióterveknek. A bizonyítványt az EU csaknem valamennyi kormánya elismeri. Mi 2004-ben csatlakoztunk vizsgaközpontként.

Bővebben

Képzési ajánlataink!